Çölyak Diyeti

Çölyak Diyeti

Glütensiz diyetine sadık kalarak, iyi uygulayan çölyaklılarda yaşam beklentisi ve kalitesi toplumun geri kalanı ile aynıdır. Çocuklarda ise, erken teşhis ve tedavi ile büyüme gelişme geriliği ya da çölyak nedenli herhangi bir kalıcı rahatsızlık beklenmemektedir.Hayatınızda glütenin yerini doldurabilecek bir çok seçenek vardır. Ülkemiz de, toprağı ve güneşi bol yerlerde çölyak hastalarının sepetlerini doldurabilecek çeşitlilikte bir çok ürün vardır. Aşağıda paylaşılan liste, gıda alışverişlerinizde size bir rehber olması amacıyla hazırlanmıştır.

  • Baklagiller: Fasulye, bezelye, barbunya, soya fasulyesi, mercimek ve nohut
  • Kırmızı et, tavuk ve balık
  • Kahvaltılıklar: Tereyağı, peynir (ürün içeriğini mutlaka kontrol et), zeytin, çay, bal, yumurta, süt
  • Yoğurt ve ayran (ürün içeriğini mutlaka kontrol edin)
  • Doymamış yağlar: Kanola yağı, ayçiçek yağı, susam yağı, mısırözü yağı, zeytinyağı, kakao yağı
  • Mısır, patates, pirinç ve bunların unları
  • Meyve (kurutulmuş veya taze olabilir
  • Sebzeler
  • Kuru Yemişler: Badem, fındık, fıstık, ceviz, antep fıstığı, beyaz nohut, leblebi, kaju, ayçekirdeği, kabak çekirdeği. Bu ürünlerin katkısız yani tuzsuz ve sossuz olmaları gerekir. Paketleme esnasında glütenle çapraz bulaşma dediğimiz unlu gıdalarla karışma olmadığından emin olunmalı.
  • Şeker (Şeker kamışından elde edilen saf şeker glütensizdir ancak işlenirken veya küp şeker haline gelirken glüten ile karışma riski vardır. Endişe ediliyorsa tatlandırıcı olarak bal kullanılabilinir.)
  • Tuz, vanilya, baharatlar ( Paketleme esnasında un ile karışma riski var, ayrıca saf halde baharatlar kullanılmalıdır. )
* Bir çölyak hastası daima satın aldığı ürünün içeriğini glüten varlığı bakımından kontrol etmelidir. Yukarıdaki listede verilen ürünlerin üretildiği yerlerde, paketleme esnasında buğday unu veya glüten ile karışma olasılığı vardır. Bu nedenle glütensiz ortamlarda paketlenmiş ürünleri aramalı ya da daha iyisi “glüten içermez” ibaresini kontrol etmek en güvenli yoldur.